Avançar para o conteúdo principal

Cátedra Jean Monnet

A Ph.D. thesis supervised by the Chair Holder.

In 2017, the general socio-economic context for the Atlantic Arc (AA) is somewhat gloomy. Its low regional competitiveness and labour market indicators, restrained human capital potential, R&D&I expenditures levels below EU average, all point to a relative structural disadvantage.

These weaknesses are intensified by low demographic and economic densities (making difficult to gain scale and agglomeration economies), accessibilities issues to the EU core and low-efficient levels in Public-Private-Partnerships.

Despite these constraints, AA benefits from a strong maritime dimension, enhanced by a network of traditional port-cities where maritime industries can create thriving clusters and territorial integration that go behind coastal areas, extending to the hinterland. Also, a number of metropolitan areas and higher education poles coexist.

The AA region is the locus of a series of present/future events: (i) the Panama Canal enlargement doubles its capacity, directly defying the capacity of AA ports to meet this challenge; (ii) the UN negotiations on the Continental Shelf Enlargement ,which in the case of some MS will mean maritime areas larger than that of India, opening huge possibilities in sectors such as blue biotechnology or renewable energies, that demand new support services to be located in the near-by urban areas; (iii) the “Arctic connection” meaning sea-level rise and the creation of new maritime routes.

This Ph.D. thesis will analyse and propose approaches and policies to stimulate AA maritime port-cities to become “smart”, namely in the economic (more competitive ports, investments in maritime works and services, increase maritime tourism, ex.) and in the environmental perspectives (sea-level rise, GNL new EU Directive). All this considering the respective needs in what maritime space planning – at the Atlantic region scale – is concerned. If successful, the AA region can become the true “gateway to Western Europe”. 
________________________________________________________________________________

Methodology: Inquiries and interviews. Delphi panel. World cafes.

Impact: The conclusion of a Ph.D. thesis on issues of the EU IMP and Blue Growth. Define “smart” strategies for AA port-cities. Strenghten of the AA port cities network.

Resulting publications: 2 scientific papers in peer-review journals + 2 communications in international congresses + 1 working paper + Information in the Chair webpage

Comentários

Mensagens populares deste blogue

Les principaux océans et mers du monde

https://monquotidien.playbacpresse.fr/exposes-detail/mquo/les-principaux-oceans-et-mers-du-monde

Lista de Portos - Portugal Continental

PORTOS DO CONTINENTE (de norte para sul): PORTO DE Viana do Castelo (Hinterland) (Lista Vermelha de capacidade da operação portuária para os armadores): Porto Comercial - Instalado na margem esquerda do rio Lima, o porto comercial tem capacidade instalada para cerca de 900.000 toneladas de carga/ano, encontrando-se acessível a navios até 8 metros de calado e 180 metros de comprimento. Encontra-se dotado com terminal RORO; Porto Industrial - localizado na margem direita do rio Lima, é constituído por duas unidades industriais: os Estaleiros Navais de Viana do Castelo (ENVC), dedicados à construção e reparação naval e à reconversão de embarcações e a ENERCON, indústria de fabricação de componentes para aerogeradores eólicos; Porto de Recreio - localiza-se na frente urbana da cidade, sendo constituído por duas docas situadas junto à centenária ponte Eiffel; Porto de Pesca - As instalações portuárias dedicadas a esta atividade localizam-se na margem direita do Rio Lima, sendo c...

Puertos de España

​​ España es el país de la Unión Europea que cuenta con mayor longitud de costa (8.000 Km.). Además su situación geográfica, próxima al eje de una de las rutas marítimas más importantes del mundo, la beneficia de un mayor afianzamiento como área estratégica en el transporte marítimo internacional y como plataforma logística del sur de Europa. El Sistema Portuario español de titularidad estatal está integrado por 46 puertos de interés general , gestionados por 28 Autoridades Portuarias, cuya coordinación y control de eficiencia corresponde al Organismo Público Puertos del Estado, órgano dependiente del Ministerio de Fomento y que tiene atribuida la ejecución de la política portuaria del Gobierno. La importancia de los puertos como eslabones de las cadenas logísticas y de transporte viene avalada por las siguientes cifras: por ellos pasan el cerca del 60% de las exportaciones y el 85% de las importaciones , lo que representa el 53% del comercio exterior español con la Unión Europ...